kruhlaczkiNasi przodkowie wiedzieli co znaczy niemarnowanie i naturalna ekologia, my dziś musimy się tego uczyć od nowa...

I właśnie we współczesnym nurcie "zero waste" odbyły się warsztaty tradycyjnych kruhlaczków w Muzeum, które prowadziła Agnieszka Tichoniuk. Wiedzę na ich temat zaczerpniętą od babci przekazała swoim córkom i dziś często wraz z Hanną i Marią, uczy innych - dzieci i dorosłych- podczas różnych wydarzeń kulturalnych jak festyny czy festiwale, warsztaty i pokazy rękodzielnicze. 25 lutego 2022 r. jak robić kruhlaczki krok po kroku uczyli się uczestnicy Centrum Integracji Społecznej w Hajnówce.

Kruhlaczki, czyli okrągłe chodniczki niegdyś były obecne w większości podlaskich, wiejskich domów. Niegdysiejsze kruhlaczki są przykładem naturalnej ekologii mieszkańców podlaskich wsi, ponieważ wykorzystywano do ich produkcji stare zużyte ubrania i materiały. Kruhlaczki są różnych rozmiarów, w zależności od potrzeb gospodyni, te najmniejsze mają ledwie 50 cm średnicy te największe nawet i ponad 200 cm. Kolory dobiera sam twórca chodniczka, często zdradzając swój zmysł estetyczny, bądź po prostu nastrój. Dzięki użyciu różnych kolorów i grubości materiałów są niepowtarzalne i wyjątkowe- nie ma dwóch takich samych.

Warsztaty odbyły się w pięknej malarskiej scenerii barwnej wystawy Małgosi Klimowicz i Ewy Klimek.

Warsztaty to m.in. część projektu „PRZYGRANICZNY ALIANS ETNICZNY”, który Muzeum realizuje od kilkunastu lat. To projekt, który na przestrzeni roku ma wiele działań prezentujących lokalną sztukę, tradycje, oraz działań animujących lokalną społeczność-nie tylko dzieci ale i dorosłych- w myśl idei PRZYMIERZA kulturowego na pograniczu etnicznym jakim jest Podlasie i ziemia hajnowska.

Wszystkim osobom biorącym udział w warsztatach serdecznie gratulujemy efektów i dziękujemy za udział! I zapraszamy na kolejne warsztaty w Muzeum.

Warsztaty zorganizowano w ramach realizacji zadania p.n. „Przygraniczny alians etniczny” ze środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz budżetu miasta Hajnówka.

Tekst/fot: Tomasz Tichoniuk